fredag den 28. februar 2014

Optimér skjoldbruskkirtlen!

Der har været megen snak om, hvad vores krop har brug for. Og der er nogle, der er begyndt at få øjnene op for, at jod er vigtigt ift. stofskiftet. Det er også rigtig nok, da jod er en del af vores stofskiftehormoner.

Ifølge Carsten Vagn-Hansen er der udbredt jodmangel i verden, fordi der ikke spises meget mad fra havet. Så er der tilsat jod til salt og foder, for at forebygge jodmangel. Hvis vi ser på de tre mest spiste fødevarer (iflg. Thyreoidea Landsforeningen) - Fisk, drikkevarer (kaffe, te og vand) samt mælk. Jeg vil dog mene, at der de senere år er blevet et øget fokus på fiskeretter og fisk generelt, og derfor er der en reel risiko for at man nærmer sig den anbefalede grænse.

Thyreoidea Landsforeningen fortæller, at den anbefalede daglige mængde jod er 150 mikrogram. Og når jodberigelsen indbefatter mangt en forarbejdet fødevare i de danske diske, så kommer vi hurtigt op i nærheden af den anbefalede mængde. Derfor anbefales der bl.a., at man - hvis man gerne vil passe på jodindtagelsen - køber havsalt eller himalayasalt istedet for jodberiget salt.

Hvis du indtager litium eller visse fødevarer, skal du være opmærksom, da disse kan blokere for optagelsen af jod i skjoldbruskkirtlen. Disse fødevarer er bl.a. soja, sojamælk, tofu, diverse forarbejdede fødevarer (tjek derfor altid ingredienslisten bagpå) og sojaolie. Carsten Vagn-Hansen nævner desuden også peanuts som en, man skal passe på. Se desuden hér.

Derudover er der problemer med flour. Det lyder bekendt. Det er nok fordi, det findes i tandpasta. Desuden kan man læse på Carsten Vagn-Hansens hjemmeside, at flour også findes i vand. Dette er i en stofskiftegruppe for nyligt blevet undersøgt, og af en offentlig instans fik man at vide, at der ikke findes flour i det danske drikkevand. Brom hæmmer også skjoldbruskkirtlens funktion ved at konkurrere med jod. Det flour gør, er, at det hæmmer den konvertering der sker af T4 til T3. Derfor anbefaler Carsten Vagn-Hansen at man ikke anvender tandpasta med flour, og gør hvad man kan for at undgå flour.

Hvad gør man så mht. tandpasta. Der er jo flour i skidtet! Lad mig sige det med det samme.. det er ikke en af de punkter, jeg er begyndt på. Jeg ved ikke om jeg tør. Men jeg hører så meget positivt ved at lave sin egen tandpasta, så jeg vil videreføre opskriften hér. Der nævnes positive effekter som hvidere tænder og glatte, rene tænder. Der blev også nævnt at en tandlæge havde været positivt overrasket over en patients tænder, men vist ikke var så tilfreds, da der blev nævnt, hun havde kvittet flourtandpastaen.

6 spsk kokosolie (jeg ville vælge en økologisk en af slagsen)
6 spsk natron
25 dråber essentiel olie - mange ville nok vælge pebermynte
1 tsk stevia (eller mere, hvis det skal være sødere) - dette kan dog undgås, har jeg hørt.

Jeg er ikke voldsomt lykkelig over kokoslugten - den giver mig rent ud sagt voldsom kvalme. Så jeg ville anvende Cocosa, som er lugtfri. (Det er altså ikke reklame - men erfaring)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar