onsdag den 16. oktober 2013

Stofskiftemad: Gluten og utæt tarm

"Brød er en dødssynd!!" "Spis aldrig brød, det er fuld af giftstoffer!" "BRØD ER RODEN TIL ALT ONDT!"

Ja, I har nok hørt det hele. Selv har jeg spist glutenfrit de sidste halvandet år - med en smutter i ny og næ. Og nogle gange, har reaktionerne været "ej, nu bliver det for fanatisk." Det forstår jeg faktisk godt. Som stofskiftepatienter får vi jo nærmest alverdens floskler, idéer og velmenende råd dagligt. På et tidspunkt siger hjernen bare stop, og det er nemmest bare at holde fast i, at gøre, som man plejer. For faktisk orker man ikke at lave flere ændringer. Overskuddet er der ikke - og der er en enorm skepsis. Tro mig, jeg har været der. Jeg forstår det sagtens.

Men lad mig så komme med et nyt syn på tingene (forhåbentlig uden det skal opfattes som skræmmekampagne - for det er kun informativt. Man tager, hvad man kan bruge. :-)). - OG: Du får ikke lavt stofskifte af fødevarer! Du er ikke selv skyld i din stofskiftesygdom. Men du kan gøre din krops generelle helbred en god tjeneste ved at være opmærksom på, hvad du kommer i den.

Ifølge Chris Kresser er der undersøgelser, som viser, at en utæt tarm, hvor proteinmolekyler fiser ud i blodet, kan trigger autoimmune sygdomme som eksempelvis den autoimmune stofskiftelidelse, Hashimotos (som de fleste med lavt stofskifte lider af). Grunden til, at disse løsslupne proteinmolekyler kan være årsag til autoimmune sygdomme, er fordi, at en af tarmens funktioner er at få såkaldte fremmedobjekter ud af kroppen. Dvs. det vi indtager, nupper kroppen næringen fra, og resten føres ud af endetarmen. Det er ikke meningen af resterne skal andre steder hen i kroppen. Derfor forsøger immunforsvaret at bekæmpe disse.

T3 og T4 skulle ifølge undersøgelser faktisk være medvirkende til en stærk tarmslimhinde. Så derfor må det alt andet lige være vigtigt, man har styr på sine stofskiftehormoner. Husk at få udskriften fra lægen, når du har fået taget nye blodprøver!

Men - hvorfor snakker jeg om proteinmolekyler og utæt tarm i et indlæg om gluten og stofskiftemad?

Fordi gluten - blandt andet - kan forårsage utæt tarm. Faktisk - alt dét man ikke må spise på en lowcarb/lavkarbo livsstil er dét, der kan forårsage utæt tarm og være indirekte årsag til en autoimmun stofskiftelidelse. SÅ skal jeg hurtigt lige skynde mig at sige, man også kan have Hashimotos af andre årsager - men rent logisk, virker det jo lidt for risikabelt at indtage fødevarer, som kan forårsage en autoimmun sygdom, når man i forvejen har én eller har risiko for at få det.

Ofte har man med lavt stofskifte/Hashimotos også problemer med at optage eksempelvis brød i tarmen - ligesåvel som mælkeprodukter pga man kan mangle de enzymer i tarmene, som nedbryder disse. Dette kan derfor også lede til utæt tarm.

Liste over fødevarer, medicin og tilstande, som kan lede til utæt tarm:
- Binyrebarkhormon
- P-piller
- Højraffinerede kulhydrater: hvidt brød, hvidt sukker, slik, kager, søde sodavand
- Alkohol
- Koffein
- Fødevareintolerancer
- Fødevareallergier
- Længere tids indtagelse af gigttabletter af NSAID-type

Allergiske reaktioner i tarmen skader den og gør den utæt, og når der på grund af den utætte tarm kommer mere af det, man ikke kan tåle, ind i kroppen, forstærkes den allergiske reaktion. Der kan opstå en ond cirkel, der kan ende med multiallergi. Det er stoffer som histamin og serotonin, der formidler den øgende utæthed. - Radiodoktoren, Carsten Vagn Hansen

Igen: du kan ikke spise dig til et lavt stofskifte. Den autoimmune lidelse kan have forskellige årsager. Men lavt stofskifte er et hypofyseproblem - og hypofysen sidder i hjernen. Den kan du altså ikke piske dig til i et fitnesscenter eller spise dig til. Men du kan optimere din krop i forhold til din sygdom. Og der er ingen grund til at udsætte din krop for mere stress, end den er under i forvejen. Derfor undlader jeg at spise ovenstående - men det smutter da engang imellem. Men jeg har faktisk oplevet at jeg er blevet ekstra følsom overfor mælkeprodukter på det sidste - brød, mel, pasta, ris, osv. har jeg længe haft det skidt med. Og jeg skal snart til lægen for at få styr på, om jeg har fødevareallergier eller - intolerancer. Jeg har et sted læst, at kroppen kan være påvirket af gluten helt op til 6 måneder efter indtagelse.

Så jeg vil personligt fortsætte med - og blive bedre til - at holde mig 100% fra kornprodukter, ris, pasta, mel, brød, mælkeprodukter indeholdene laktose, alkohol, koffein, osv. Denne kost har desuden også bevirket et stort vægttab inden jeg gik over på naturlige stofskiftehormoner. Jeg er nu oppe på 21 tabte kg. Og det fortsætter - men går i stå eller stiger, når jeg træder ved siden af og spiser noget af ovenstående i dette afsnit. Så det taler sit helt eget sprog. Synes jeg. :-)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar