onsdag den 4. september 2013

Hvorfor spiser jeg LC (Low Carb)??

Jeg blev for nyligt stillet et opklarende spørgsmål, "handler din blog om mad eller stofskiftet?"

Godt spørgsmål, faktisk! Og jeg har gået og gransket mig selv for at finde ud af, hvordan min mening om emnet skal ud. For får jeg kludret mine ord om emnet, så kan det misforstås.

Men nu gør jeg altså et forsøg. :-)

For mig at se hænger kost og stofskifte sammen. Men inden diverse Lene Hansson'er stiller sig på rad og række for at klappe i deres små hænder, vil jeg uddybe.

Kosten kan ikke helbrede dig. Ikke set fra mit perspektiv. Tænk, jeg fik en mail fra en person, som fortalte, at hun havde fået at vide (forhåbentlig ikke fra lægen!), at hun blot skulle tage sig sammen og spise sundt, så skulle hun nok slippe for lavt stofskifte. 

Tillægsviden til folket: vedkommendes skjoldbruskkirtel er bortopereret. For mig at se, er man rask, hvis ens skjoldbruskkirtel formår at kommunikere ordentligt med resten af kroppen (deriblandt naturligvis hypofysen) og at man har gode blodværdier ift. T3, Frit T3, T4, Frit T4, TSH og Anti-TPO. 

Har man mulighed for at være rask, hvis kroppens hovedmotor er sat ud af drift? Kan bilen køre, hvis der er et kæmpe hul, der hvor motoren SKULLE have siddet? Nej, vel?

Nu mangler jeg ikke selv skjoldbruskkirtlen, og jeg er under behandling med det tredje medikament siden 2009. Eltroxin (2009-2012), Euthyrox (2012-2013), Thyreoid (2013-). Nu virker behandlingen endelig, kan jeg mærke. :-) 

Men inden jeg fik Thyreoid smed jeg 18,3 kg ved egen hjælp på et år ved at ændre kosten til LC (Low Carb). Det lyder måske ikke af meget for nogen. Men jeg ved, jeg har nogle lidelsesfæller, som gerne vil kunne gøre det samme. Så hermed vil jeg fortælle, hvad min kostændring har gjort for mig.

Det er ikke fordi, du nogensinde kommer til at smide 1 kg i ugen på fast basis. Af egen erfaring kan jeg mærke, at et vægttab går lidt ned, mere op, og så et godt stykke ned igen. Men i det store hele hjælper det. Det er ligefør man skulle hjælpe psyken på vej ved simpelthen at veje sig månedligt (det gør jeg dog ikke selv).

Jeg kvittede mel, pasta, ris, sukker, kartofler og stivelse i februar 2012. Ud af kosten røg det. Det var en omvæltning, for vores kost har egentlig altid indeholdt ovenstående. Men prøves skulle det. Og på kort tid viste det sig på vægten. Jeg begyndte for første gang i mange år at tabe mig. 

Der er også en kostretning, der hedder LCHF - det er faktisk samme princip, jeg spiser efter (blot uden HF - High Fat). Min krop formår bare ikke rigtig mælkeprodukter mere (og det virker ikke til det er pga laktose). 

Sidenhen har jeg fundet ud af at kål er skidt for stofskiftepatienter med lavt stofskifte, da kål har en nedsættende virkning overfor stofskiftet. Derfor er kål også røget ud af kosten (desværre). Mælkeprodukterne er også væk. 

Hvad spiser hun dog så?? Jamen min kost er baseret udelukkende af grøntsager, hvoraf nogle ikke mål varmetilberedes (pga. lowcarb - ikke pga stofskiftet), kød af al slags, fisk, fjerkræ, nødder (deraf også nøddemel), frø, æg, osv. Mulighederne er mange!! 

Mit energiniveau steg en anelse, da jeg kvittede mel, pasta, ris, sukker, kartofler og stivelse i 2012. Som tidligere sagt er det ikke en mirakelkur ift. stofskiftet. Mit velvære steg lidt, og jeg smed over tid en god portion kilo på trods af, jeg ikke var velreguleret i min stofskiftemedicin. 

Derfor besvarer det spørgsmålet, jeg indledte med. Min blog handler om stofskiftet. Men for mig personligt hænger mad og stofskifte sammen for at munde ud i velvære og vægttab. Så overordnet set: min blog er om alle de strabadser, jeg er mødt med i min stofskiftesygdom --- deraf ønsket om et vægttab. :-)

Husk i øvrigt konkurrencen, folkens! 12 dage endnu til vinderne trækkes!

2 kommentarer:

  1. Hej Christina. Mener godt at man kan spise kål selvom man har lavt stofskifte. Kål er strumafremkaldende men hvis man damper eller koger det fjerner man disse enzymer. Indsætter lige noget tekst fra et forum.
    Goitrogens (fødevarer undertrykkende thyroidea-funktion).

    At nogle fødevarer betragtes som goitrogenic betyder, at de indeholder enzymer, der kan stimulere væksten af en struma, blokere optagelsen af jod i skjoldbruskkirtlen, kan virke på samme måde som anti-thyroid medicin og derved kan deaktivere thyroidea funktionen.
    Disse fødevarer er hirse, jordnødder, pinjekerner, soja, kassava, ferskner, pærer, rapsolie, og grøntsager af kål-familien herunder kål, broccoli, blomkål, Brussel spsprouts, spinat, mustard-greens og turnips.
    Kogning/dampning deaktiverer de uønskede enzymer.
    Undgå hirse, jordnødder, pinjekerner, rapsolie og soja.
    Nyd alle de nævnte frugt og grøntsager i moderate mængder, forudsat at de er kogte/dampede.
    Hvis dine symptomer er alvorlige er du bedst tjent med undgå goitrogenic fødevarer helt for en tid.

    Håber du kan bruge teksten og igen nyde lidt af disse dejlige kål grøntsager.
    Kh Berit

    SvarSlet
  2. Hej Berit! Tusind tak for dit inpit og viden. :-) desværre må jeg så være en af dem der ikke har det så godt med kål. Broccoli og spinat går dog fint. Men hvidkål og blomkål eksempelvis har jeg det ikke godt med. Som nævnt på bloggen er det jo også ud fra mine egne erfaringer. Måske man skulle starte en fokusgruppe for at blive klogere på det. ;-) i hvert fald er ethvert til- og fravalg i min kost gjort id fra afprøvning på egen krop. :-)

    SvarSlet